Plehaso k.s. 4hobby 4profi iDílna Saw Cad

 

  Úvod   Články   Fotogalerie   Výstavy   Diskuze

Info


Eshop 4hobby.cz je prostředek pro sdílení nápadů a technických řešení, které vznikají při každodenní práci. Umožňuje tak nabídnout Vaše nápady a řešení širšímu okolí, které si může přímo nechat Váš nápad vyrobit.

Levá dolní


KONTAKT
Plehaso k.s.
Pražská 40
28104 Pleňany

Technické dotazy:
605 254 926
p. Vlček

Počkejte prosím, pracuji ...

Loading...

Počkejte prosím, pracuji ...

Loading...

Tipy pro RoyalEvo 1/3

publikováno 28.11.2011

Proč tato stránka vznikla? Vznikla jak snaha přiblížit postupy využití vysílače MPX RoyalEvo (dále jen RE) i lidem, kteří zatím nemají s obdobnou třídou vysílačů zkušenost a hledají kde se dá.

Manuál je dobrý (včetně překladu), ale je psán tak, jak byly kdysi psány manuály od Microsoftu. Popisuje jednotlivé prvky (poměrně důkladně), a nechává na uživateli aby sám našel jejich smysl a vazby mezi nimi. Pokud potom uživatel nemá předchozí zkušenosti z obdobně fungujících rádií, tak vlastně neví, že by něco mohl nastavit na rádiu a např. pracně předělává páky na servech nebo kormidlech aby odstranil/nastavil (ne)žádoucí diferenciaci. Atd. Dneska už i MS přišel na to, že uživatele moc nezajímá k čemu je menu File atd., ale spíše jak napíše dopis a při psaní dopisu mu jsou požadované vlastnosti postupně vnucovány. Takže proto tato stránka.

Uvedené tipy jsou z převážné části tipy, které jsem dostal od Ľuba Hollého (lubo na diskuzi MojeHobby). Některé jsou přímo citací jeho rad, některé mé, některé jsou spojené z jeho několika rad a proto převyprávěné do češtiny. Trochu se tím sice skrývá, co je přímo jeho rada a co moje převyprávění, ale pro daný účel to snad nebude vadit. Převážná většina však pochází z jeho pera a je odpovědí na mé všetečné dotazy.
Jeho vyjádření proč se rozhodl právě pro RoyalEvo je na této stránce dole včetně několika dalších zajímavých údajů k tomuto vysílači. Mé vyjádření proč jsem se rozhodl pro RoyalEvo je popsáno v samostatném příspěvku na stránce Naše dílna.

Jak dále uvidíte problém není v tom, že RE je složité naprogramovat, ale v tom, že v mém případě je to první rádio, kde není všechno nějak natvrdo zadrátované a mnohdy ani nevím že bych mohl výhod rádia využit a zbytečně nešoupat s táhly či konektory.

Pokud tuto stránku nepovažujete za zbytečnou a máte další vlastní postupy (tipy) s RoyalEvo rád je přivítám na adrese jio@seznam.cz a posléze zde zveřejním.

Programování vysílače

Požadavek:
Chci programovat nový model a pořád cítím, že jsem někde špatně začal.

Odpoveď:
Vyberiem mixy. Potom nastavujem stredy serv a max výchylky (treba 30 mm) v menu servo adjust. Potom nastavím pomer mixov. Tzn. ak mám max výchylky povedzme uvedených 30 mm a pomer výš 40% krídelka 60%. Potom by mali ísť krídelka 18mm a výš 12 mm.
Ak chcem iný pomer tak nastavím povedzme 60/60%. Krídelka pôjdu 18 mm, výškovka 18 mm a dohromady 30 mm Proste neprekročí sa max výchylka, ktorú si nastavíš.

Takže ako to robím ja (netvrdím, že je to správne)
Pozriem si návod povedzme MT, kde sa píše, že max výchylky majú byť povedzme 30mm, alebo treba 45 stupňov. Zapojím niekam servá a zvolím ovládanie trebárs smerovka výškovka, zatiaľ bez mixov resp, aby boli výchylky maximálne. Potom vojdem do menu servo calibrate (kap 16.1) a nastavím ATV tzn. P1 a P5 na maximálne výchylky (30mm, alebo 45stupňov). P3 na neutrál. Potom ti už v žiadnom prípade namôžu ísť servá za nastavenú hodnotu.
Zvyšok už normálne tj deltamix výškovka povdzme 60% smerovka 80%. Potom ti pôjde smerovka 24 mm (80% z 30mm) a výškovka 18mm (60% z 30mm), ale súčasne smer a výškovka len 30 mm (to čo si nastavil na P1 a P5)
D/R neslúži na nastavenie maximálnych výchyliek, alebo ich obmedzenia (na to je P1 a P5), ale na zmenšenie výchyliek. Tzn. P1 a P5 si nastavil maximálny rozsah pre elevón 30 mm. To je povedzme nastavenie na akrobaciu, ale na pristávanie potrebuješ jemnejšie ovládanie (povedzme 50%) potom si navolíš na niektorom prepínači prepínanie normal/DR a DR v menu nastavíš povedzme na 50%. Potom pri prepnutí prepínača na DR sa ti výchylky zmenšia na polovicu.
Čiže záver ATV, alebo rozsah výchyliek serva nenastavujeme cez DR, ale cez hodnoty P1 a P5 v menu servo calibrate.
U hotového programu je to jednoduché, daj DR nazad na 100%, vojdi do menu servo calibrate, daj knipel pre hore a vpravo a nastav cez P1 a P5 rozsah 30mm.

Nebo také viz popis téhož trošku odlišným postupem u následujícího dotazu.

Požadavek:
Jak udělat základní nastavení modelu samokřídla?

Odpověď:

Po založení nového modelu si zvolím šablonu DELTA. Tím dostanu v menu Servo.Calibrate nastavení 1-Delta+, 2+Delta+, 4-Throttle
Dočasně změním nastavení v Servo.Assign pro kanál 1 na Aileron, tedy křidélka a pro kanál 2 na Elevator, tedy výškovka. Důvodem je to, že pokud bych nastavoval základní výchylky pod nastavenými mixy, tak nenastavuji výchylku celou, ale jen její část danou nastaveným procentem v Mixer.Delta. Pokud bych to neudělal, tak při zapnutém mixu bych neměl k dispozici celých 100% ale jen např. 80% výchylky daných mixem DELTA+. Když bych pak dal na stejnou stranu max výchylku obou mixů, tak se ve výsledku sečtou obě výchylky a maximální výchylka elevonu bude větší než požadovaná.
Potom vojdem do menu servo calibrate (kap 16.1) a nastavím P1 a P5 na maximálne výchylky (30mm, alebo 45stupňov). P3 na neutrál. Potom ti už v žiadnom prípade namôžu ísť servá za nastavenú hodnotu.
Vrátím se do menu Servo.Assign a vrátím pro 1. a 2. kanál mix DELTA+
V Mixer.Delta už normálne pomer deltamix. Výškovka povedzme 60% smerovka 80%. Potom ti pôjde smerovka 24 mm (80% z 30mm) a výškovka 18mm (60% z 30mm), ale súčasne smerovka a výškovka len 30 mm (to čo je nastavené na P1 a P5)
Tím mám provedeno základní nastavení serv a mixů a jako další krok volím v menu Control dvojí výchylky D/R (nastavuji podle typu modelu, využití je např. pro přistání nebo obráceně pro zvětšení výchylek během letu pro některé obraty, kdy nechci pro daný účel využít výhod letových režimů), exponenciálu (mi se pro křidélka i výškovku osvědčila hodnota okolo -70%) a krok trimu (ponechávám původní).

Požadavek:
Jak nastavit jednoduše diferenciaci výškovky:

Odpověď:
Ak je na výškove treba 10mm hore a 5 mm dolu. P1 nastavíš 10 mm hore, P5 5 mm dolu a P3 nastavíš neutrál. U iných rádii je treba čarovať s pákami (poloha osy táhla protí kloubu mezi pevnou a pohyblivou částí VOP) aby to išlo hore viac ako dolu, alebo ostala štvrtina dráhy serva nevyužitá.
Inak pri nastavení koncových polôh P1 a P5 sa ti nepohne páka ďalej za túto polohu ani pri trimovaní.

Požadavek:
Mám model 3D akrobatického letadla a chtěl bych, abych měl ze začátku menší výchylky s funkčním D/R s tím, že až se model naučím ovládat, tak výchylky zvětším aniž bych musel vše znovu od začátku nastavovat.

Odpověď:

Nastavit v ATV maximální výchylky přes P1 a P5, střed nastavit na nulu přes P3. Přitom je potřeba dbát jednak na to, aby páka serva nenarážela do mezních pozic serva a také na to, aby v neutrálu byla páka serva kolmá na lanovod. Pokud tomu tak není (např. i po vytrimování modelu) dostáváme ve výchylkách nechtěnou diferenciaci. I proto je vždy potřeba po záletu modelu poznačit si kde jsou kormidla v nule, pak vynulovat trimy a mechanicky nastavit kormidla do předtím poznačené polohy!
V Servo.Assign nastavím v menu Control.Trvl D/R např. na 80% a na takto nastavené hodnotě model zalétám. Když je vše OK, přepnu přepínač D/R a mám ihned plné výchylky. Po takto zalétaném modelu nastavím D/R na 100% (lze až do 110%, ale pozor na dorazy serva!) a ověřím si chování modelu. Pak mohu začít např. s nastavováním letových režimů.

Požadavek:
V každém případě by mě ale zajímalo k čemu D/R používají ostatní i v případě, že mají na rádiu letové režimy (viz např. dotaz č. 6). Určitě bych viděl použití při záletu, kdy pro začátek dám malé výchylky a když to vypadá trochu slušně, tak přepnu na větší.

Odpoveď:
V podstate používajú D/R tak, ako si popísal - akrobacia veľké výchylky, štart a pristátie - menšie. Evo dokáže meniť v letových režimoch travel adj. čo môže byť tiež použité ako DR.
Ja to nepoužívam, lebo mám strach, že budem potrebovať zabrať viac a DR ma nepustí a kým nájdem prepínač…….
Preto mám radšej expo a letové režimy

Požadavek:
k čemu je Control.switch? Je tam psáno, že si mohu nastavit, že např. určité procento výchylky plynu nebo spoileru sepne “nějakou funkci”. Ale už jsem nenašel kde nastavím kterou, popřípadě které funkce takto nastavím.

Odpověď:
Control switch. V menu “Setup” nastavuješ ktorý spínač bude zapínať a vypínať neaké funkcie (DR, flight mode…) potiaľto to je asi jasné. Ako spínač možeš využiť tiež knipel plynu a ťahové poťáky.
V menu “Controls” potom môžeš nastaviť polohu v ktorej tento knipel prepne (0-100%).
Použitie klasicky zapnutie stopiek pri pridaní plynu. Ja som mal nastavené napr. ak som pridal plyn, tak sa mi zasunuli klapky. Zrušil som to, keď som skoro zrušil model. Bol som krátky na pristátie, klapky naplno von, rýchlosť - pádovka, tak som pridal, aby som ešte pár metrov potiahol a potvory klapky sa schovali a nepríjemne to zhúplo. Možeš si tým prepnúť letový režim (main), kde budeš mať vytrimovanie na motorový let …

Požadavek:
Ještě mi pořád není úplně jasný ten Control.switch.
To, že např kniplem plynu při 50% sepnu stopky je nastaveno jako ?+Sum v Assign.Switches? Čili pokud jsi měl např. na plynu nastavené klapky, tak to bylo právě v Assign.Controls?
Pokud ano, jak potom docílím (teď si vymýšlím) aby např. na E byly klapky a při 50% E se zároveň změnilo nastavení křidélek od nuly nahoru? Tzn. aby při max. klapkách dolů se zároveň zvedly křidélka nahoru a přitom funkce křidélek zůstala zachována v plném rozsahu. Stačí když v Assign.Controls přidám pro E Flap/RPM a bude to fungovat? Teď mám nastaveno na E Spoiler (klapky) a na F Flap (rozumím tím třeba zmíněné křidélka nahoru).
Osobně netuším jak by toto nastavení fungovalo na modelu, ale použil jsem ho jen jako příklad. Jiné použití Control.switch mě nenapadlo. Ptám se i proto, že se už chvíli chystám model s klapkamii křidélky postavit a tak mi to přišlo jako dobrý nápad.:-)

Odpoveď:
V zásade tie dva ťahy a plyn môžu fungovať ako páčkový dvojpolohový prepínač. Aktivuje sa v menu Setup-Assignment control switch (13.3.5) kde okrem prepínačov vyberieš aj E,F, a knipel plynu.
Samotnú polohu prepnutia nastavíš v menu Controls-control switch (14.1). Použitie - rôzne, napr stopky mot., času
Setup-assign SW - Slot - Knipel plynu
Controls-control SW - knipel plynu - nastavím úroveň prep. a mám vytvorené stopky behu motora. Ak si nastavíš v menu timer pre slot čas napr minúta, tak pri pridaní plynu sa ti rozbehnú stopky a po minúte ti začnú pípať. Zastavia sa ak stiahneš plyn (ale až po minúte). Ešte k časomiere. Ak ju chceš nulovať, musíš prejsť zo zákl, obrazovky šípkami na obrazovku časomiery (9.6 status display 3)a stlačís REC/CLR.
Čo sa týka nastavenia krídelok na E, to sa dá docieliť dvoma spôsobmi:
1/ setup-assign sw (13.3.5)- main phase - E no a v main Phase nastavíš pr krídelka povedzme setpos, alebo fixed val, do pozície vysunuté hore.
2/ Setup - assign sw - Mix 1 (2,3) no a v definícii mixov pre krídelka nastavíš povedzme ako ďaľšiu položku neaký AUX, ktorý bude presúvať krídelka za podmienky, že je zapnutý E spín. A E spínač môže byť zárovaň vstupom AUXu Alebo kombináciou oboch postupov.
Veľmi zle sa mi to popisuje, nemám tu rádio a podľa manuálu, by som to hľadal veľmi dlho. Ja som chcel naprogramovať niečo podobné u môjho Mistrála. Klapky na knipli plynu. Do polovice dráhy by išli klapky od 0 do 100%. Od polovice dráhy kniplu by klapky už stáli naplno vysunuté a dvíhali by sa krídelka ako Crow. Nakoľko klapky brzdia veľmi dobre, tak som od toho upustil.

Požadavek:
Servo.assign UNI nebo MPX? Nezjistil jsem k čemu je to dobré, jen jsem se dozvěděl, že to je odezva na různý tvar signálů. K čemu to ale je?

Odpověď:
Servo assign MPX/UNI. Je voľba štandardu serva. MPX má neštandartnú dĺžku impulzov. Teraz neviem, či to bude presné, ale štandart má impulzy 1,5ms pre neutrál a MPX 1,6ms. Ono to spôsobí nielen posunutie stredu, ale aj posunutie krajných polôh a može dôjsť ku zničeniu serva. Druhý problém môže nastať u regulátora. Tým že je posunutý rozsah a aj poloha stiahnutý plyn, potom u analógových regulátorov sa môže rozbehnúť motor a nepôjde zastaviť (podľa regulátora nieje stiahnutý plyn a pri reverze nepôjde naplno ) a pri procesorových MGM môže vyhodnotiť chybu - nesprávny rozsah impulzov.
Potom je ešte niekde pri tvorbe nového modelu voľba štandardu Futaba a JR. Tam zase robí priradenie serv ku kanálom, ale dá sa to zmeniť. Ide o to či bude plyn na 3, alebo 1 …

Doporučuješ používat např se servy HITEC a GRAUPNER formát MPX nebo UNI? Nebo je to jedno a vliv délky impulsu se eliminuje nastavením základních výchylek serva v Servo.Calibrate?

Samozrejme treba používať UNI. MPX má posunutý nielen stred, ale aj celý rozsah impulzov. Môže to spôsobovať, že na jednu stranu bude mať servo tendenciu ísť za roh a na druhú stranu nedôjde do konca a ak to prestavíš subtrimom (P3) tak nedosiahneš plnú výchylku serva.
To je čo sa týka formátu signálu serva.
Ak vytváraš nový model, je tam položka servo conf. (manual 18.6) a máš na výber MPX-MPX, MPX-UNI, Futaba, JR. Prvé znamená rozmiestnenie kanálov, druhé formát signálu (MPX/UNI). Rozmiestnenie môžeš mať teda MPX/Futaba/JR. Pokiaľ si vyberieš Futaba,potom ti rozmiestnenie kanálov bude setdieť s Hitecom a formát signálu pre servo bude UNI.

Požadavek:
Co to jsou letové režimy a k čemu to slouží?

Odpoveď:
Příklad použití letových režimů popsal Roman Kolbábek ve svém příspěvku v Magazínu Modelcentra. Bohužel už Modelcentrum neexistuje, ale naštěstí autor znovu zveřejnil tento článek na svém webu. Je sice určen pro programování FC-28, ale pěkně popisuje na příkladu to, k čemu se vlastně letové režimy hodí. Programování pro RE je popsáno poměrně detailně v manuálu a neměl by být problém poznatky z Romanova článku aplikovat na RE.

Požadavek:
Příklad použití letových režimů u elektrovětroně.

Odpoveď:
Ja ich mám na ľavom bočnom spínači.
Potom si môžeš definovať napr. spodná poloha štart a motor. let. Tam by som priradil aj kombiswitch. Horná poloha termické lietanie, tam by som zapol mix smerovky do výškovky.
Definuješ to v SETUP switch assigment, tam vojdeš na combiswitch, prepneš let režim hore a dolu a máš nastavené kombi v spodnej polohe let. režimov. Potom prejdeš na nastavenie MIX1 a pre zmenu dáš let režim dolu a potom hore a máš nastavené v hornej polohe ovládanie MIX1. Ešte musíš aktivovať letové režimy v tomto menu, ak ešte niesu.
Teraz vojdi v menu Setup do definície mixov do mixu S/V, vojdi na riadok AIL a v stlpci za názvom vyber hodnotu MIX1. To zabezpečí, že tento mix bude aktívny len pokiaľ je aktivovaný prepínač priradený k MIX1, to znamená, že mix bude aktívny len v polohe letových režimov - prepínač hore. Ešte treba aktivovať názvy letových režimov, je to v menu, kde sa vyberajú modely a názvy ako Fligt Phases, inak ti bude vysielač pískať a let režimi budú na displ. prečiarknuté. Ďaľšou výhodou let režimov je, že v každom môžeš inak trimovať.

To najjednoduchšie využitie - máš trojo trimov. Lietam prevažne elektrovetrone a tam je potrebné inak trimovať výškovku/smerovku pre motorový let, inak pre termické krúženie a inak pre lietanie vo vetre.
ZatiaVyužitieľ nepoužívam režim MAIN, len režimy 1-3. Ako ich zapnúť v programe si ľahko nájdeš - viď manuál.
Ak už máš zalitaný model, potom je dobré pred programovaním vojsť do servomonitora a opísať si polohu serv v stave keď máš kniple v neutráloch.
Až potom si zapneš letové režimy a pre každý režim si dorimuješ kniple tak ako bolo pôvodne bez let. režimov. A to je všetko. Názvy používam start pre motorový let, speed pre liatanie vo vetre a thermal pre termické lietanie. Názov môžeš vybrať akýkoľvek nemá vplyv na žiadnu funkciu. Pri štarte na motor si prepnem na štart, zapnem motor a počas motorového letu dotrimujem tak, aby model čo najlepšie stúpal.
Po vypnutí motora prepnem na thermal a dotrimujem na čo najlepší kĺzavý let. Pri lietaní vo vetre prepnem na Speed a znovu trimujem aby čo najlešie kĺzal vo vetre. Získaš takto trojo nezávislých trimov a tie ti tam ostanú. Nepotrebuješ tým pádom trebárs mix motor - výškovka, ktorý ti je aj tak naprd, pretože potrebuješ iný pomer pre čerstvonabitú batériu a iný pre tretie stúpanie. Ak použiješ let. režim, potom máľičko dotrimuješ povedzme to tretie stúpanie a nerozhasíš si pritom nastavenie pre termiku.
Môžeš sa tam pohrať aj s ďaľšími funkciami, pretože môžeš na ten istý prepínač zavesiť povedzme neaký mix, alebo stopky….
Zároveň letové režimy môžu prepínať okrem nastavenia trimu aj: rozsah trimu, Diferenciaciu krídelok, Travel (môže byť použité ako 3 x DR), a FixVal pre klapky. Pre začiatok by som skúsil len tie trimy.

Požadavek:
Házím model pravou rukou a na pravém kniplu mám také křidélka. Někdy mám problém s tím, že nestihnu po odhodu včas přehmátnout na pravý knipl a start modelu je tak docela kritický. Jak to řešit?

Odpoveď:
Doporučil by som ti použit mix výškovky, lebo môžeš využívať Combi Switch. Načo je dobrý Combi Switch ?
Combi switch sa používa na mixovanie krídelok do smerovky, alebo smerovky do krídelok (podľa znamienka pred percentom).
Je to pevný mix smerovka/krídelka. Ja ho mám na spínači N. Funguje to tak, že ak nastavíš kombisw. + 50% tak ti mixuje kr=idelka do smerovky, ak dáš -50% tak smerovku do krídelok. Načo to je dobré?
Ak máš teraz ovl smerovky na pravom knipli, potom po zapnutí tohto mixu, ti pôjde smerovka zároveň aj ľavým kniplom na 50% a môžeš riadiť smer aj výšku počas štartu. Ak už model vypustíš a pravú ruku máš nazad na knipli, môžeš vypnúť spín “N” a riadiť smer pravou rukou.
Využitie u Minitornáda.
Štandartne mám ovládanie výškovky na ľavom knipli a krídelok a plynu na pravom. Počas štaru nemôžem riadiť smer, pretože v pravej ruke držím a hádžem MT. Riešenie V menu Setup - assignment switches - Combi switch si priradíme neaký spínač na jeho zapnutie (manuál 13.3.5) v mojom prípade to je spínač “N” V menu Mixer - Combi Switch nastavíme hodnotu - 50% (man 15.1) tým sme dosiahli to, že ak mám zapnutý spínač “N”, môžem smer počas štartu riadiť aj ľavým kniplom (50%) a nemusím k tomu používať žiaden mix.

Požadavek:
Jak využít mix pro zamezení vzpínání modelu při plném plynu?

Odpoveď:
Problém je způsoben tím, že není potlačen motor. U hotlineru jako je např. Optima 2 nebo ION a další se motor dává do nuly úmyslně proto, že je ve výsledku menší aerodynymický odpor celého modelu (to tvrdí fajnšmekři, létající s těmito modely intenzivně). Proto se to řeší potlačením výškovky při přidání plynu prostřednictvím mixu.
U Optimy 2 se potlačení nastavuje na cca 8%. Pokiaľ lietaš elektrovetrone daj Death zone kľudne na 70% . Ono je blbé ak si krátky na pristáti, a potrebuješ ešte trochu potiahnúť, letiš na pádovke a po pridaní plynu ti to potlačí okamžite, ale motor zaberie až za cca 1 sekundu. Tá Death zone ti zabezpečí, že potlačenie nastane až nad 70% plynu. Pri motorovom lete máš plný plyn.

Požadavek:
Jak velké nastavovat hodnoty exponenciály,

Odpoveď:
To záleží na zvyku. Já mám raději plošší křivku kolem nuly tzn. mohu kniplem více pohnout a výchylka na kormidle bude malá, proto volím -60%
Lubo volí okolo -40% a Petr (syn) okolo -50%.

Požadavek: (z diskuze na serveru MojeHobby)
Bořík: Naprogramoval jsem si ovládání podvozku na přepínač “I”. Dále mám přepínání letových fází na přepínači “O”. Nevím, jak naprogramovat ovládání podvozku tak, aby se vysouval společně s klapkami při přepnutí letové fáze (tedy ovladačem “O”), ale zároveň bych si mohl podvozek vysunou kdykoli během letu v jiné letové fázi (např. přepínačem “I”). Jde to ?

Odpoveď: (opět z diskuze na serveru MojeHobby)
LiborK: Dalo mi to trochu přemýšlení a nakonec jsem to realizoval takto: letové fáze a podvozek jsou ovládány přepínačem O. Výstup na servo podvozku je přes nový mix Gear+ se vstupy přepínačem podvozku a přepínačem AUX1. Vstup L.gear do mixu lze blokovat vypínačem mixu Mix-1. Přepínač I ovládá vypínač mixu Mix-1. I tak může nouzově vytáhnout podvozek, i když je nastavena letová fáze se zataženým podvozkem.
Setup
Mixer “Gear+”
1 L.gear…Mix-1
2 AUX1…… —
Assign
Controls
L gear O
AUX1 I
Switches
Mix-1 1-3 O
Mixer
Gear+
L gear — 100% I
AUX1 100% -100%

ad nouzové vytažení podvozku Zajímal by mě účel takového nastavení. Jediné, co mě napadlo, je nouzové gravitační vytažení podvozku, kdy by třeba vytažené vztlakové klapky vadily těmto manévrům.
Bořík: Šlo mi o to, že při letovém režimu přistání vysunu na jeden přepínač vztlakové klapky naplno + k tomu podvozek. Pochopitelně to můžu udělat i na 2 přepínače ( každá funkce zvlášť ) - ale já to chci jen na jeden přepínač. Pak ale v jiné letové fázi chci jít na mezipřistání nebo pomalý průlet. Klapky vysunu jen mírně ( tahovým ovladačem ) a podvozek můžu a taky nemusím vysunout.

Požadavek:
Jde naprogramovat na Evo kopaný výkrut?

Odpoveď:
Mix na EVO 9
Najskôr trochu teórie na objasnenie funkcie mixov
Na EVO9 sú mixy navrhnuté trochu inak ako na iných RC súpravách. Mixy sa nereťazia, niesú zaradené za sebou, ale sú radené “paralelne”. Každá funkcia (mix) má 5 vstupov. Napr. výškovka môže mať nastavené vstupy následovne:
1 výškovka – 80% 100% asymetricky
2 smerovka -Tr 10% 10% asymetricky
3 motor -Tr 10% jednostranny
4 – – – – –
5 AUX1 – 40% 40% asym M
1 Rudder – – 100% sym
2 AUX1 – – 40% sym M
3 motor -Tr – 10% jednostr

Takto vyzerá zápis výškovky a smerovky na EVO pre kopaný výkrut.
Výškovka má funkciu výškovky s pohybom 100% hore a 80%dolu. Je to asym. funkcia a je možné nastaviť inú výchylku hore a inú dolu. ďalej sa prenáša do výškovky 10% smerovky asymetricky s priebehom “V” (-10 + 10%) - v zákrute pritiahne výškovku. Ak by bolo nastavené +10 a +10% potom by do prava pritiahol a doľava potlačil. -Tr znamená, že sa zo smerovky neprnáša trim. Ak by som zvolil za vstup smerovka bez toho -Tr potom by sa trimy zo smerovky prenášali aj do výškovky.
Motor -Tr -10% je detto prenos plynu do výškovky bez prenosu trimu nastavený na potlačenie 10 % pri pridaní plynu.
Posledná funkcia je AUX1 kanál, čo je lineárny kanál, ktorý som navrhol pre kopaný výkrut. Ten do jednej strany potlačí -40%, čo v skutočnosti znamená, že pritiahne na 40% a v druhom smere 40% pritiahne - tomu sa hovorí “V” priebeh a ten je nastavený asymetriký a funguje pri stlačení tlačítka M.
Súčet výchyliek je 160%, ale skutočná výchylka bude max 100% proste, ak je výškovka naplno, ďalej nepôjde
U mixu smerovky je to podobné
Pôjde v nej smerovka na 100%, motor pre kompenzáciu krútiaceho momentu vrtule, a kanál AUX1 pre kopaný výkrut pri stlačení tlačítka M.
Ako vidíš je možné jednu funkciu namixovať trebárs do všetkých použitých kanálov vysielača bez nutnosti reťazenia mixov. Proste si navrhujem čo má ovládať výškovku, smerovku… Toto sú vlastne tie voľné peťvstupové mixy a môžem si ich vytvoriť podľa svojích predstáv a potrieb. Môžem mať vytvorených mixov pre tú istú funkciu aj niekoľko rôznych mixov a vybrať si podľa potrieb ten ktorý potrebujem.
Ak potrebujem použiť viac serv pre jednu funkciu napr. výškovku, potom si v menu Servoassig pridelím napr kanál 5 výškovka, kanál 6 výškovka. Reverzy, súbeh, a max. výchylky sa nastavujú pre každé servo zvlášťv menu Servo-calibration.
Ak chceš na výškovky 4 servá potom bude servo-assign 5 výškovka, 6 výškovka 7 výškovka, 8 výškovka. čiže tvoja pôvodná podmienka na dve srvá na výškovke u EVO je NOPROBLEM.
Na jediný problém pri výkrutoch som narazil pri krídelkách. Tie sú spolu so smerovkou tzv. “pevné” mixy. Napr. krídelka sú jeden mix ku ktorému sa prideľuje jedno, alebo dve servá podľa potreby a druhé servo je neakým spôsobom reverzované. Tzn., že ak pridelím ku krídelkam AUX kanál, tak mi idú obidve krídelka hore, alebo dolu, tak ako CROW brzda. Dalo sa to nakoniec obísť tak, že som vytvoril ešte jeden mix AILREON -, kde som nastavil opačný smer výchylky AUX kanálu a ten pridelil k druhému servu krídelok.
Teraz samotné nastavenie:
Ovládané je to tlačítkom “M” a prepínačom “O” prepínač má funkciu zameny smeru výkrutu. Dole- doľava, v strede vypnutý hore doprava. Samotné presunutie serv sa vykoná stlačením tlačítka M.
Takže nastavenie vysielača:
Template ACRO
Assigment POWER
1/ Setup->Mixerdef->nový SMEROV+ -> 1 Rudder —— SYM
5 AUX1 MIX2 SYM
2/ Servo->Assignment->4 SMERVOV+
3/ Setup->Mixerdef->Ailreon+-> riadok 5 AUX1 MIX2 SYM
4/ Setup-> Mixerdef-> nový Ailreon- bude to kópia AIL+
5/ Servo->Assignment->5 Ailreon-
6/ Setup->assigment->controls->AUX1 -> prep “O”
7/ Setup->Assigment-> switches-> MIX2 -> tlačítko”M”
8/Setup->Mixerdef->Elevator+ 5 AUX1 MIX2 asym
9/Mixer->Elevator+ AUX1 -40% 40% M
10/Mixer->Aileron+ AUX1 – 40% M
11/Mixer->Aileron- AUX1 – -40% M /*
12/ Mixer->SMEROV+ AUX1 – 40% M

/* - ostané riadky AIL- nastaviť poľa AIL+

Predpokladám, že výškovka sa má pritiahnúť vždy, tj. aj pri výkrute vľavo aj vpravo. Ak sa má v jednom smere pritiahnúť a v druhom potlačiť, potom treba v kroku 9/ nastaviť hodnoty +40 a + 40.
Ďaľšie modifikácie:
Ak chceme veľkosť a smer dať na ťahový poťák potom v kroku 6/ vyberieme namiesto O vládač “F” (stačí s ním pohnúť pri zadávaní on tam sám skočí).
Ak chceme ovládať len tlačítkom M potom v kroku 6/ vyberieme tlačítko M, ale bude to kopať len do jednej strany, tak ako na MC12.
Veľkosť výchyliek som zadal 40% v krokoch 9 - 12. Ak treba zmeniť smer, tak miesto + 40 treba zadať -40.
Pri stlačenom tlačítku fungujú naďalej kniple. Ak by ich bolo treba odstaviť (tak ako je to v popise MC12), dá sa to tiež doprogramovať.
Ešte som skúšal naprogramovať variantu, že pri stlačení M sa prenesie výchylka z krídelok do smerovky a výškovky, smer a veľkosť boli závislé na výchylke krídelok. Táto varianta bola jednoduchšia, len neviem, či by bola použiteľná.
Vypadá to zložito, ale len vypadá. Jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol pre EVO, bolo práve to, že to čo tam nieje, sa dá doprogramovať.

Zpět
Celková částka 0,- CZK
Počet položek 0